Już nie możemy się doczekać na kometę, którą będzie można obserwować nieuzbrojonym okiem. Obecnie obserwowana jest kometa SWAN, która jest na razie widoczna na południowych częściach nieba. I jeśli utrzymają się przewidywania, to możliwe, że pod koniec maja 2020 roku, będziemy mogli ją obserwować z terenów Polski. Komety podróżują po Układzie Słonecznym, poruszają się po bardzo wydłużonych orbitach. I na podstawie ich wędrówki, możemy stworzyć własną grę, dzięki której poćwiczymy motorykę małą i koncentrację. Nie pozwólmy komecie rozbić się o planetę, czy spaść na Słońce.
Co potrzebujemy:
- Dużą kartkę z bloku technicznego, duży kawałek papieru tekturowego, biała kartka papieru.
- Brytfannę do pieczenia.
- Nożyczki, sznurek, plastikowa rurka, taśma klejąca, kolorowe pisaki lub kredki.
- Piłeczkę np. kangurek. Ważne by była ciężka.
Co robimy:
Z tektury wycinamy podstawkę pod brytfannę, tak by można ją było zgiąć i całość postawić pod niewielkim kątem.
Przyklejamy brytfannę do tektury za pomocą taśmy.
Teraz trzeba zastanowić się jak będzie wyglądała plansza do gry. Z dużej kartki papieru wycinamy podstawę, tak jak na zdjęciu. Kółka muszą być większe niż średnica piłeczki. A miejsca kółek mogą być dowolne. Kółka symbolizują obiekty kosmiczne, na które może spaść kometa. Jeden z otworów musi być blisko ścianki, by można było wyciągnąć piłeczkę.
Zaginamy kartkę, tak by tworzyły boki kartki. Warto przymierzyć zagiętą kartkę , czy wchodzi do brytfanny, tak by jej wysokość nie była większa ani równa wysokości brytfanny.
Teraz rysujemy elementy kosmiczne na kartce z kółkami. Mogą to być planety, Słońce, księżyce. Tłem mogą być gwiazdy. Ale i też może to być statek kosmiczny, czy ufoludek. Ilość kółek i ich rozmieszczenie są dowolne. Jednak warto trzymać się wyglądu Układu Słonecznego. I warto wiedzieć, że im jest więcej wyciętych kółek, tym gra jest trudniejsza.
Na spód brytfanny można położyć białą kartkę papieru, by praca była ładniejsza. Jeśli ona będzie, to trzeba ją przykleić taśma klejącą do brytfanny, by nie przemieszczała się.
Wkładamy kartkę z Układem Słonecznym do brytfanny. Przymocowujemy ją taśmą klejącą, tak by dobrze się trzymała brytfanny.
Następnie robimy małą huśtawkę ze sznurka i kawałka tektury. Przymocowujemy do niej pasek plasteliny, tak by huśtawka była ciężka.
Teraz ucinamy 4 kawałki rurki i przewlekamy przez nie sznurek, po dwa z każdej strony.
Mocujemy rurki do dwóch rogów brytfanny, tak by wygodnie było manewrować huśtawką za pomocą sznurków. Sznurki powinny swobodnie przemieszczać się, by huśtawka mogła sama opadać i podnosić się.
Do piłeczki mocujemy niewielka ilość bibuły, tak by zaznaczyć, że jest to kometa z warkoczem.
Można narysować start i metę, oraz trasę lotu komety między obiektami kosmicznymi.
Zamiast komety, można na piłeczce narysować statek kosmiczny, który będzie latał po Układzie Słonecznym. Może wylądować tylko na Ziemi. Ale musi omijać gorące Słońce.
Warto podpisać nazwy obiektów astronomicznych, tak by grający zapamiętywał ich nazwy.
Miłej zabawy.
Justyna Put
0 komentarzy