Poko­lo­ruj galaktykę…

14 czerwca&6b08p;2020

 

…a nawet dwie – instruk­cja bar­wie­nia zdjęć astro­no­micz­nych przy pomo­cy pro­gra­mu gra­ficz­ne­go GIMP.

Zna­czą­ca więk­szość zdjęć astro­no­micz­nych jest wyko­ny­wa­na przy pomo­cy kamer z matry­ca­mi czu­ły­mi na cały zakres widzial­ny, a tak­że bli­ski ultra­fio­let i bli­ską pod­czer­wień. W efek­cie otrzy­mu­je się obraz o róż­nych odcie­niach sza­ro­ści – od bie­li do czerni.
Dla wytwo­rze­nia kolo­ro­we­go zdję­cia potrze­ba kil­ka takich czar­no-bia­łych obra­zów, naświe­tlo­nych przez kolo­ro­we fil­try, wyci­na­ją­ce z całe­go wid­ma odpo­wied­ni zakres czę­sto­tli­wo­ści. Naj­po­pu­lar­niej­szym spo­so­bem w astro­no­mii ama­tor­skiej jest uży­cie fil­trów R (czer­wo­ny), G (zie­lo­ny) oraz B (nie­bie­ski). Fil­try te nie są stan­da­ry­zo­wa­ne, zatem obra­zy uzy­ska­ne przy ich pomo­cy nie mają walo­ru foto­me­trycz­no­ści, nato­miast moż­na za ich pomo­cą zilu­stro­wać pod­sta­wo­we cechy astro­fi­zycz­ne obiek­tów astronomicznych.

Przy­kła­do­wo dys­po­nu­je­my trze­ma zdję­cia­mi galak­ty­ki Wir, wyko­na­ny­mi 11 czerw­ca 2020 roku tele­sko­pem T24 z sie­ci iTe­le­sco­pe przy uży­ciu fil­trów R, G i B:

 

M51-Red

M51-Gre­en

M51-Blue

 

Zaczy­na­my pra­cę pro­gra­mie GIMP komen­dą “Plik — otwórz jako war­stwy” wska­zu­jąc odpo­wied­nie pliki:

 

Ponie­waż róż­ne fil­try mają róż­ne gęsto­ści optycz­ne, poło­że­nie poszcze­gól­nych ele­men­tów obra­zu może się róż­nić na kolej­nych zdję­ciach. Zaczy­na­my zatem od wyrów­na­nia poło­żeń kolej­nych warstw, naj­le­piej do leżą­cej naj­ni­żej w oknie roz­wi­ja­nym „war­stwy”:

 

 

Wybie­ra­jąc tryb mie­sza­nia „róż­ni­ca” sta­ran­nie prze­su­wa­my gór­ne zdję­cie pik­sel po pik­se­lu aż do uzy­ska­nia naj­bar­dziej sza­re­go obra­zu wyni­ko­we­go. Dobrym wskaź­ni­kiem popraw­ne­go dopa­so­wa­nia warstw jest pokry­wa­nie się punk­tów przed­sta­wia­ją­cych gwiaz­dy. Przy­wra­ca­my tryb mie­sza­nia na „zwy­kły” i pona­wia­my postę­po­wa­nie dla war­stwy trze­ciej w sto­sun­ku do dolnej:

 

 

Po tych czyn­no­ściach mamy już trzy war­stwy repre­zen­tu­ją­ce trzy kolo­ry – R, G oraz B dokład­nie spa­so­wa­ne, zatem przy­stę­pu­je­my do bar­wie­nia nasze­go zdję­cia. Zaczy­na­my od war­stwy dol­nej, kli­ka­jąc na nią, a następ­nie wybie­ra­jąc z paska menu kolej­no „obraz-tryb-RGB”. W ten spo­sób wszyst­kie trzy war­stwy, począt­ko­wo zapi­sa­ne w try­bie „odcie­nie sza­ro­ści” zosta­ną przy­go­to­wa­ne do kolorowania:

 

 

Bar­wie­nie poszcze­gól­nych warstw pole­ga na zazna­cze­niu wybra­nej war­stwy, w tym wypad­ku dol­nej, czy­li M51-Blue, wybra­niu z paska menu opcji „kolo­ry” i kolej­no „bar­wie­nie”:

 

 

W efek­cie roz­wi­nię­te zosta­nie okien­ko, w któ­rym dla war­stwy nie­bie­skiej wpi­su­je­my „bar­wa – 240”, „nasy­ce­nie 100”, „jasność – minus 50”. Jeże­li zazna­czy­my „pod­gląd” i w okien­ku „war­stwy” odzna­czy­my widocz­ność dwóch gór­nych warstw, zoba­czy­my czę­ścio­wy efekt naszej pracy:

 

 

Pona­wia­jąc powyż­sze postę­po­wa­nie dla kolej­nych warstw- Red to „bar­wa 0”, Gre­en to „bar­wa – 120”, nasy­ce­nie zawsze „100” a jasność zawsze „minus50”, otrzy­ma­my trzy pra­wi­dło­wo spa­so­wa­ne i zabar­wio­ne warstwy.

Nale­ży teraz przy­wró­cić widocz­ność wszyst­kich warstw, Jeże­li w okien­ku „war­stwy” wybie­rze­my tryb mie­sza­nia „suma”, zoba­czy­my kolo­ro­wy obraz nasze­go obiek­tu, w tym wypad­ku galak­ty­ki Mes­sier 1 oraz NGC 5195:

 

 

Teraz war­to ten rezul­tat zapi­sać w for­ma­cie wła­snym pro­gra­mu GIMP, któ­ry ma roz­sze­rze­nie .xcf, ponie­waż jesz­cze będzie­my do nie­go wra­cać. Pozo­sta­je bowiem wie­le moż­li­wo­ści mody­fi­ka­cji kolo­ry­sty­ki, na przy­kład ope­ru­jąc komen­da­mi z menu „kolo­ry” ale to już spra­wa indy­wi­du­al­ne­go gustu. Po wyko­na­niu wybra­nych ope­ra­cji i osią­gnię­ciu satys­fak­cjo­nu­ją­ce­go rezul­ta­tu łączy­my war­stwy komen­dą „obraz – spłaszcz obraz”:

 

 

Spłasz­czo­ny obraz zapi­su­je­my w formacie.jpg, uży­wa­jąc komend „plik-wyeks­por­tuj jako”, po czym może­my mody­fi­ko­wać jego wła­sno­ści w dowol­nym pro­gra­mie gra­ficz­nym aż do osią­gnię­cia zado­wa­la­ją­cych wyników:

 

 

Przy­kła­do­wy obraz, powsta­ły w wyni­ku kolej­nych mody­fi­ka­cji w pro­gra­mie GIMP, przed­sta­wia się następująco:

 

 

Grze­gorz Sęk

Naj­now­sze komentarze

    0 komentarzy